pátek 23. října 2009

Rozvrh á la MSOE

Jak to tu vlastně chodí při zápisu? Je to pro mezinárodní studenty jiné? Které předměty jsem si vybrala? Jaký mám rozvrh? Co mi vadí a co mě baví? Jak se tu známkuje? O čem se učím? A co třeba domácí úkoly? Zkusím na tyhle otázky, které si tu sama pro sebe kladu, v následujících odstavcích odpovědět.

Není bakalář jako bakalář


Předně musím říct něco o tom, jak jsem do zdejšího studia vlastně začleněná. Jako student můžete na MSOE patřit do jedné z několika škatulek. Jsou tu "normální" studenti, buď bakalářské nebo magisterské etapy. Transfer students jsou lidé, kteří sem přišli z jiných škol a na svá studia tu navazují (to znamená, že se jim sem přesunuly i všechny kredity). Většina mezinárodních studentů tu má tenhle status, ale mezi transfer studenty patří i studenti z jiných amerických škol. A nakonec jsou tu exchange, tedy výměnní, studenti. To jsme i my z ČR. Proti ostatním se lišíme v tom, že se příliš nehledí na to, jaké předměty si tu zapíšeme. Formálně je nám sice obor (neboli po americku major) přiřazen, ale při výběru předmětů na něm nezáleží. Zkrátka si můžeme zapsat cokoli z kteréhokoli roku nebo oboru.

Bakalářská etapa, která tu rozhodně není jen nutností pro další studium jako u nás, trvá čtyři roky. Každý rok má své speciální označení. Prváci jsou freshmen, druháci sophomores, třeťáci juniors a čtvrťáci seniors. Bakalářský titul tu má narodíl od nás váhu. Na MSOE nejsou k jeho získání potřeba žádné státní nebo jakékoli jiné zkoušky ani bakalářská práce. Respektive, například studenti oboru Software Engineering musí poslední rok (v týmech) pracovat na Senior Design Project, což je nějaký menší projekt zadaný od externí firmy (třeba Honeywell nebo tak), a úspěšně ho dokončit (ostatně jako všechny osatatní předměty). Trochu jsem se na pokračování ve studiu zdejších studentů ptala. Jak jsem pochopila, nepokračují asi většinou proto, že nechtějí do studia už investovat další peníze (přece jen v přepočtu zhruba půl milionu korun na rok není zrovna málo) a také proto, že, jak už jsem zmínila, bakalářský titul je zde pro získání dobré práce zkrátka dostatečný.

Zápisy


Každému studentovi je tu přidělen academic advisor, tedy člověk (z řad učitelů), který má pomoci při výběru specializace a podobně. Bez jeho svolení si nemůžete žádný předmět zapsat (je tedy nutné se s ním před datem zápisu do trimestru sejít). Když jsem místním povídala, že na ČVUT nic podobného (tj. akademické poradce) nemáme a že za sestavení studijního plánu je zodpovědný každý student sám, docela se divili. Můj poradce je Dr. Mark Sebern, ředitel programu "Software Engineering". Setkala jsem se s ním už během prvního týdne - bylo samozřejmě nutné nás zapsat do hodin. Je to moc milý člověk, nedělal mi s mým výběrem žádné problémy (seznam předmětů jsem měla připravený, takže všechno šlo docela hladce). U každého předmětu mi stručně vysvětlil, co se tam bude dělat, a zeptal se mě, jestli mám potřebné znalosti. K mnoha předmětům je oficiálně potřeba mít splněny prerekvizity, tj. jiné předměty, na které se navazuje - my jako výměnní studenti prerekvizity splněné mít nemusíme, proto záleží spíš na nás, jak odhadneme svoje schopnosti.

Trochu problém byl s tím, že jsme na MSOE přijeli v době, kdy už všichni studenti měli své rozvrhy hotové. To znamená, že mnoho předmětů už mělo všechny paralelky naplněné. Toho jsem se před příjezdem na MSOE dost bála. Naštěstí se to dalo částečně obejít tím, že slečna z Registrar's Office (tedy kanceláře starající se o zápisy) zavolala vedoucím příslušných kateder a nakonec se většinou nějaké to místo našlo. Další problém ovšem je, že pro předměty, které si vyberete, nemusí existovat rovrh. To byl i můj případ, přece jen jsem si vybrala předměty z několika různých programů. Naštěstí jsem měla připravené i nějaké alternativy - předměty, které mi sice zřejmě na ČVUT nebudou nic platné, ale zdály se mi zajímavé. Nakonec se tedy podařilo můj rozvrh sestavit, slečna z Registrar's byla opravdu úžasná a moc mi v tomto pomohla (asi první šok proti FELu :) ).

Stejně jako u nás je zde možné si během prvního týdne předměty "beztrestně" rušit a zapisovat nové. Já jsem toho využila po tom, co jsem zjistila, že fyzika, kterou jsem si tu zapsala, příliš neodpovídá tomu, co budu potřebovat ke státnicím na FELu. Místo toho jsem si raději zapsala matematiku, což vyžadovalo zajít za vedoucím katedry matematiky a prosit :) . V žádné z paralelek totiž už nebylo místo. Naštěstí se ale podařilo mě přece jen do jedné dostat. Jsem ráda, že jsem tuhle výměnu udělala. Důležité je nebát se zeptat, je tu totiž možné leccos zařídit i přes "oficiální pravidla".

Moje předměty


Na tento trimestr, aka fall quarter, jsem si zapsala celekem pět předmětů. Ne všechny mi na FELu asi uznají, ale ke všemu se ekvivalenty zkrátka najít nedají. Navíc když tu ani nemají magisterský obor pro softwarové inženýry (to je taky důvod, proč všechny moje předměty jsou vlastně bakalářské). O tom, jak se to tu má s výukou a hodinami obecně, jsem psala už minule. Pojďme se teď podívat na moje předměty konkrétně, na jeden po druhém.

"Probability and Statistics" aneb matika


Moji spolužáci na FELu momentálně studují cosi co se jmenuje Matematika pro výpočetní techniku. Podle osnov mi zdejší "Pravděpodobnost a statistika" přišla nejbližší. Normální rodělení, centrální limitní teorém, testování hypotéz... O tom všem tenhle předmět je. Na první hodině (respektive na první, protože jsem díky oné výměně s fyzikou začala chodit na tento předmět později) jsme počítali aritmitecký průměr, což mě lehce vyděsilo. Ne že by to teď bylo nějak extrémně těžké, ale už to začalo být alespoň zajímavější. Matematika mi vždycky šla, takže zatím je pro mě tenhle předmět naprosto v pohodě. A věřte tomu nebo ne, začíná se mi stýskat po matematice jakou máme na FELu, tj. tuny teorie na přednáškách. Tady se totiž na teorii moc nehraje, důležité je umět počítat příklady. A já se prostě nerada učím nazpaměť nicneříkající vzorečky, mně by se líbilo, kdybych věděla, k čemu co slouží a proč to tak je. S tím ale nic nenadělám. Náš učitel Xie pochází z Číny, čemuž odpovídá i jeho přízvuk, občas mluví opravdu legračně. Někteří studenti si stěžují, že mu není rozumět, ale mě to tak nepřijde.

"Introduction to Software Verification" aneb programování


Tenhle předmět je podle studijního plánu programu SE (hojně použávaná zkratka pro Software Engineering) určen pro zdejší druháky. Jelikož my jsme toho co se týče testování softwaru na FELu příliš neprobírali (chabé pokusy v předmětu Řízení softwarových projektů nepočítám), přišlo mi, že by bylo fajn si to vyzkoušet. Zatím se mi to líbí, hodně tam programujeme a děláme i ostatní prakticky zaměřené věci. Zkrátka docela užitěčný předmět. Laborky zaberou docela dost času, ale na druhou stranu se na nich člověk opravdu i něco naučí. Obvykle se pracuje v týmu minimálně dvou lidí.

"Network Security Tools and Practices" aneb sítě


Česky jednoduše řečeno "síťová bezpečnost v praxi". Na hodinách se probírá teorie (bezpečnostní rizika, firewally, viry, rootkity a tak). Laborky se nesou v duchu course projectu, tedy jakési semestrálky. V týmech tam pracujeme na vytvoření dvou samostatných sítí obsahujících servery s různými službami a klienty. Jsme rozděleni na dva tábory a v rámci nich ještě na menší týmy cca tří lidí. Úkolem je implementovat všechny zadané služby a naši síť máme také zabezpečit, při čemž v další fázi se budeme snažit tahle zabezpečení prolomit (samozřejmě zabezpečení sítě "toho druhého" týmu). Zkrátka si tam hrajeme, povětšinou s Linuxem. Předmět je učen pro čtvrťáky a stejně jako předchozí patří do programu SE.

"Project Management" aneb peklo týmové práce


Předmět zase z trochu jiného soudku, určený pro studenty programu zvaného "Bussiness Management". Koho baví teorie managementu, musí tento předmět milovat. Já bych neřekla, že ho přímo miluji, ale špatný také není. Rozhodně se tam dozvídám spoustu nových věcí. Částečně tam můžu uplatnit znalosti, nebo spíš "povědomí", které mám z předmětu Řízení softwarových projektů z FELu, přestože tady to samozřejmě se softwarem nemá příliš společného. Všechno se probírá v obecné rovině. Vím, že spousta studentů FELu na takzvané "zbytečnosti" jako je management příliš nedá, ale mně připadá docela užitečné o takových věcech něco vědět. Kámen úrazu je ovšem "semestrálka". Máme za úkol zorganizovat tady na MSOE benefiční akci. Samozřejmě za použití všeho, co se učíme v hodinách. Já jsem v týmu sedmi lidí, z nichž minimálně pět si myslí, že nic takového jako nějaká příprava není potřeba a že "se všechno nakonec nějak zvládne". Zkrátka nic nového pod sluncem v porovnání s týmovou prací na FELu. Kdo mě ovšem zná, ví, že já ráda dělám vše včas a tímpádem z takovéhoto přístupu radost nemám (přesněji, jak by řekli tady, it drives me nuts). No, že máme akci dělat ode dneška za dva týdny a přitom máme hotovo asi tak 15% práce, asi už nikoho nepřekvapuje...

"Visual Design Techniques" aneb hrajeme si s Adobe CS4


Tenhle předmět jsem měla původně jen jako rezervní alternativu, nicméně konflikty mezi ostatními předměty nakonec způsobily, že se mi do rozvrhu přece jen dostal. Jako jediný má čtyři kredity, všechny výše jmenované jsou za tři (nutno zmínit, že za tři kredity je tu většina předmětů, jelikož počet kreditů je odvozen jednoduše od počtu hodin, které strávíte ve škole). Z mého pohledu je to trochu legrační, protože tohle je rozhodně ten nejlehčí předmět, který tento trimestr mám. Když jsem si ho zapisovala, myslela jsem, že to bude spíš o tom, jak dělat dobré prezentace, webovou grafiku a tak. Není :) . Jako "povinnou četbu" sice máme moc pěknou knížku slide:ology (od Nancy Duarte), ale moc jsme toho z ní zatím nepoužili. V rámci předmětu jsme dostali licence na Adobe Design Premium CS4 (tj. Photoshop, Illustrator, Fireworks, Dreamweaver a ostatní hračky) a většinou tedy tvoříme něco za pomoci těchto nástrojů. Příklad? Udělat plakát pro rockovou kapelu se zadaným počtem slov nebo třeba umělecký obraz přetvořit v Photoshopu do nějaké pohádky... Nenulový čas to sice zabere, ale jinak je to spíš zábava než náročné učení. Ještě jsem nezmínila, že je nás v hodině jen pět (ano, i kvůli pěti lidem tu otevřou předmět), plus trochu bláznivá profesorka, takže opravdu pohoda. Co víc chtít za čtyři kredity (které se mi ovšem na FEL určitě přenést nepodaří, jednak proto, že se u nás asi nic podobného neučí, a i kdyby, tak určitě ne za tolik kreditů).

Jak to vypadá v rozvrhu?


můj rozvrhKdyž jsem poprvé uviděla svůj rozvrh, myslela jsem, že si někdo spletl a.m. a p.m. značky (dostala jsem jen hodiny "od-do" vytištěné na papíře, obrázek vpravo pochází ze školního informačního systému). A ono ne. Mít školu do půl desáté večer tu sice asi není úplně obvyklé, nicméně možné. Své večerní hodiny rozhodně v lásce nemám, ne kvůli předmětům, ne kvůli tomu, že jsem spíš ranní člověk, spíš kvůli... no hádejte, kdy se koná většina akcí tady na kampusu? Správná odpověď: v sedm večer. No co, nedá se nic dělat. Vzhledem k tomu, že to mám do školy maximálně pět minut chůze, nejsou pauzy mezi hodinami až takový problém. Můžu během nich dělat třeba úkoly, najíst se, jít nakoupit, vyprat si, cokoli... A jelikož tu ani nepracuji, není pro mě zkrátka stavba rozvrhu tak kritická jako v případě mého dojíždění u nás doma v ČR. Přesto doufám, že příští trimestr se mi podaří sestavit něco rozumějšího.

Vysvětlivky k mému rozvrhu, pokud by někoho zajímal:
MA-262 = Probability and Statistics
SE-2831 = Introduction to Software Verification
SE-4940 = Networking Security Tools and Practices
MS-4801 = Project Management
TC-321 = Visual Design Techniques
Zkratky, jak vidíte, příliš mnoho s názvem společného nemají, první dvě písmena znamenají katedru, první číslo je obvykle rok. Přesto si tu všichni předměty podle těchto zkratek pamatují a říkají jim tak.

Známkování


Nakonec ještě něco ke známkování. Stupnice není jen klasicky A, B, C, D a F, ale mají tu i známky "na rozhraní", to znamená AB, BC a CD. Takže rozdělení je opravdu miroskopické, navíc když uvážíte, že pod 70% už je F, tedy "failed". Prospěch studentů si tu hlídají a když máte dlouhodobě špatné známky (tj. Dčka), budou po vás vyžadovat zlepšení... když se tak nestane, naprosto v souladu s pravidly vás můžou ze školy vyloučit. Prolézání tak-tak tu zkrátka netolerují.

Žádné komentáře:

Okomentovat