sobota 10. října 2009

Studium aneb proč tu vlastně jsem

Přestože hlavním důvodem mé cesty do Milwaukee bylo (a je) studium, ještě jsem o něm vlastně nic nenapsala. Pokusím se to teď trochu napravit. Školní rok se zde nachází zrovna v polovině podzimního semestru (lépe řečeno trimestru), takže ho samozřejmě nemůžu ještě tak docela hodnotit. Přesto, alespoň pro představu, popíšu, jak to tu ve škole vlastně chodí.

3/4 = 1 ?


Jak už jsem naznačila, školní rok se tu nedělí na semestry, jako u nás na ČVUT. Místo toho tu mají "quartery" (česky bychom řekli trimestry). Jak je z názvu patrné, rozdělují rok na čtyři části, při čemž během té čtvrté (letní) studenti už obvykle do školy nechodí a užívají si prázdnin. Každý trimestr trvá jedenáct týdnů. S tím podzimním jsme začali, jak jsem tu už psala dříve, osmého září. Jedenáct týdnů je počítáno i se zkouškovým obdobím, které tu trvá pouze jeden týden (přirozeně ten poslední). Každý předmět má pevně daný den, kdy se zkouška koná, a nic jako výběr termínů tu neznají. Prázdniny jsou troje, nejdříve vánoční, které jako u nás trvají dva týdny, pak jarní (něco málo přes týden v dubnu) a nakonec samozřejmě ty letní (jarní trimestr končí na konci května). Koho by snad zajímala přesná data, může se podívat na akademický kalendář na stránkách MSOE.

Systém výuky


Předměty (courses) tu mají přednášky (lectures) a laboratoře (labs). Se slovem "přednáška" se asi každému z vás vybaví klasická představa spousty lidí sedící ve velké místnosti a znuděně poslouchající vykládajícího profesora, který se ztrácí někde vpředu u tabule. Proto musím tuhle představu hned na začátku opravit. Tenhle typ přednášek tu vůbec nemají. Jednak proto, že výuka je tu více zaměřena na kontakt studenta s učitelem, a jednak proto, že je tu relativně málo lidí na to, aby byly velké přednášky nutné. Zdejší lecture si proto představte spíše jako naše cvičení. Já jim tak také budu říkat. Rovněž s těmi laboratořemi to není tak úplně pravda. Ne každý předmět je má, některé předměty mají prostě jen jeden typ hodin, kde se zároveň probírá nová látka a procvičuje se.

Cvičení trvají obvykle 50 minut. Jejich počet týdně se liší podle typu předmětu a kreditů, obvykle jsou ale dvě nebo tři. Laboratoře trvají vždy déle, ty softwarové, které mám, jsou dvouhodinové (hodina a 50 minut), ale třeba fyzika může mít klidně hodiny tři. Zrovna tak můžete mít předmět, který má dvě cvičení týdně, každé trvající hodinu a čtvrt. A tak podobně. Počet hodin týdně je tu spojen s počtem kreditů, tj. vícekreditové předměty mají i více hodin. Předměty mají v rozvrhu obvykle několik paralelek (sections), v každé je zhruba dvacet lidí.

A jak že se tu valstně učí? Na to můžu odpovědět zatím pouze na základě těch pěti předmětů, které mám. Berte proto vše, co zde napíšu, zatím trochu s rezervou. Takže... je to tu trochu jiné než na FELu. Neříkám lepší, ani horší. Všechny předměty, které mám, jsou zaměřené mnohem více prakticky než teoreticky. Učitelé jsou tu hodně přátelští (je tu úplně běžné se s nimi zdravit "Hi", případně na chodbě prohodit pár slov na téma "How is it going") a ochotní s čímkoli pomoci. Opravdu je cítit, že jsou tu pro vás, což je samozřejmě výborný přístup. Netvrdím, že tu nejsou i nějací problematičtější učitelé. O několika jsem slyšela, ale naštěstí já s nikým zatím problém nemám. (Pauza na ťukání do stolu.) Pokud se někoho ze zdejších studentů zeptám, proč si vybrali zrovna MSOE, většinou se dočkám odpovědi, že je to malá škola, která ke studentům nepřistupuje jako k číslům. Mimochodem, všichni učitelé tu mají náležitou odbornost a praxi v oboru (žádní cvičící typu doktorandů).

Tempo výuky se liší předmět od předmětu. Co se týče hodin, když zazvoní (no ano, zvoní tu... sice jen velmi krátce, ne jako na základní škole, ale stejně), obvykle mi připadá, že jsme toho moc nestihli. Ale to přisuzuji spíše tomu, že jsem zvyklá na FEL a klasické dvouhodinovky, během kterých se odpřednáší spousta teorie a praktických ukázek většinou moc není. Tady se obvykle teoretický základ řeší tak, že máte za úkol na každou hodinu přečíst kapitolu (nebo několik) z knihy, případně nějaké články. Na cvičení to pak učitelé propojují s praxí (spousta příkladů). Tím, že většina cvičení trvá jen 50 minut, hodiny docela příjemně utíkají a většinou stačí skončit dřív, něž začnete usínat (nebo přesně v ten moment). Na všechno (včetně laborek, testů a podobně) je většinou dostatek času, za což jsem moc ráda.

Moje učebniceSkripta, jako máme na ČVUT, tu nevedou. Na většinu předmětů je předepsaná nějaká kniha či dvě. Předpokládá se nejen, že si je koupíte, ale že je také někdy otevřete. Pouze v jednom předmětu, který mám, nemáme žádnou knihu a místo toho materiály v elektronické podobě. Pořídit si všechny učebnice tu není nijak levná záležitost, já jich mám tento trimestr pět a kdybych je měla platit, stály by mě 370$ (a to mám tři použité). Říkám kdybych, protože v rámci výměnného programu máme, naštěstí, knížky zadarmo.

Práce, kterou musíte pro ten který předmět odvést, je kapitolou samou pro sebe. Úkolů na doma je tu více, něž jsem zvyklá od nás. Z každé hodiny si obvykle odnesete nějaký. K tomu máte už zmíněné čtení (asi první věc, na kterou se vykašlete, když nestíháte :) ). Navíc ze všech laborek (a nemluvím o fyzice, já mám softwarové předměty, pamatujete?) se musí psát "reporty". Co jste dělali, jak jste řešili úkol, výsledky, závěr... Zkrátka něco, co vám k srdci příliš nepřiroste. Většina práce, která je vám uložena, je pak ovšem také náležitě ohodnocena, takže poctivým děláním všech úkolů si můžete dost vylepšit známku (a naopak, nemůžete čekat nic dobrého, když je dělat nebudete).

Všechno, co jsem teď popsala, bych vám ráda ukázala na příkladech předmětů, které mám tento semestr zapsané. Protože jsem toho ale už i tak napsala až dost, nechám můj rozvrh jako téma pro příští článek.

Na závěr ještě zmíním americké studenty. Tak co myslíte, jak moc se liší od lidí na FELu nebo u nás všeobecně? Správná odpověď je... nijak zvlášť. Když se učitel na něco zeptá a oni nepovažují otázku za hodnou odpovědi, také ve třídě nastane ono nezaměnitelné hrobové ticho. Také nahrávají úkoly na školní server v 23:59. Také se během nudného cvičení na svých laptopech (tady se "notebook" neříká) raději věnují prohlížení Facebooku. Našli byste tu stejné typy lidí jako na FELu... Vzpomeňte si na kohokoli, a určitě by se tu našel jeho dvojník... včetně toho klasického feláka s mastnými vlasy, bílými ponožkami a shrbenou chůzí.

2 komentáře: