úterý 8. prosince 2009

Co mě čeká v zimním quarteru

Po krátkých podzimních prázdninách, které mi utekly jako voda, tu máme další quarter. Krátce vás tedy seznámím s tím, které předměty jsem si vybrala a jak probíhaly zápisy. Možná se dostane i na pár dalších detailů.

Zápisy


Registrace do předmětů proběhly samozřejmě už na konci podzimního quarteru. Zápisy tu probíhají tak, že každému je přiděleno datum a hodina, od kdy se může registrovat. Takže je to podobné jako u nás na ČVUT. Rozdíl je v tom, že pořadí studentů (tzn. kdo má tu výhodu jít dřív) neurčuje studijní průměr, ale počet získaných kreditů. Pro nás výměnné studenty to znamená tu nevýhodu, že vzhledem k našemu počtu získaných kreditů rovnému nule nám byla přidělena ta nejzazší data. To mě samozřejmě moc nepotěšilo, protože jsem si chtěla zapsat předměty určené pro vyšší ročníky. Navíc jsem tentokrát neměla vybrané žádné "rezervní" předměty pro případ, že by všechny paralelky byly už plné. Naštěstí mě ale napadlo povědět o tomto problému mému akademickému poradci, Dr. Sebernovi, který mě po naší schůzce (pamatujete, jak jsem psala, že před zápisem vám všechno nejprve musí tento člověk schválit?) poslal za šéfem oddělení "Software Engineering", Dr. Petersonem. S tím jsem si chvíli popovídala o tom, jak se mi líbí na MSOE, jaké je to u nás a podobně. Nějak mezi řečí jsem mu řekla i o svém "rozvrhovacím" problému. A druhý den koukám, přišel mi e-mail z Registrar's Office, že mé datum zápisu bylo posunuto úplně na začátek registrací. Dr. Peterson jim napsal a bylo to. Jak už jsem tu někdy zmiňovala, na MSOE se dá zkrátka leccos obejít, zvlášť, když znáte ty správné lidi.

Můj rozvrh...


RozvrhCo se týče mého rozvrhu, opět jsem měla jen jednu volbu. Doufala jsem, že můj rozvrh bude vypadat trochu kulturněji než na podzim, má očekávání se však nenaplnila. Vzhledem k tomu, že jsem si vybrala předměty z celkem třech různých programů, ale můžu být ráda, že pro mě vůbec nějaký rozvrh existoval. I přes to, jak všichni na FELu nadáváme na rozvrhování v KOSu, na MSOE to rozhodně není lepší. Docela se divím, protože počet předmětů a paralelek, se kterým se musí zdejší systém zvaný Scheduler 2008 vypořádat, je podstatně menší než v případě FELu. O tom svědčí i fakt, že sestavování rozvrhu probíhá tak, že do systému zadáte své předměty a on vám vyplivne všechny možné rozvrhy. Řešení zkrátka nikdy není mnoho.

Pokorně jsem tedy akceptovala svou jedinou možnost. Je to stejná bída jako minulý quarter, no posuďte sami. Mám sice o dvě večerní hodiny méně, na druhou stranu ale ty, které jsem tentokrát dostala, stojí za to. Zvlášť ta do deseti večer. Ale nedá se nic dělat.

... a předměty


Předmětů mám, jak je z rozvrhu vidět, celkem pět. Každý je za tři kredity, takže mám celkem 15 kreditů na quarter. To je tu takový průměr, asi spíš nižší. Vzhledem k mému statusu výměnného studenta nicméně nemám potřebu se tu honit za kredity jako někteří jiní studenti MSOE.

Někoho zajímá, co že je to konkrétně za předměty?

SE-280 Software Engineering Process
V tomto předmětu se probírá PSP (Personal Software Process), což je technika, která by softwarovým inženýrům měla pomoci zlepšit efektivitu práce. Nebo výkonnost, chcete-li. Zatím je to zajímavé, ale odhaduji, že to zabere hodně času.

SE-4831 Software Quality Assurance
Název předmětu vystihuje obsah, budeme se zkrátka zabývat tím, jak zajistit kvalitu softwaru. Mám stejného učitele jako jsem měla minulý quarter na Software Verification, takže by mělo být sice dost práce, ale relativně pohoda.

IE-612 Operations Research
Operační výzkum, předmět pro graduate (tedy magisterské) studenty oboru "průmyslové inženýrství". Můj dojem z tohoto předmětu zatím je, že je to hrozný fofr :) .

MS-373 Advanced Unix & System Administration
Administrace systému a Unix pro pokročilé. Já bych řekla prostě Linux. Zatím ke svému zklamání musím říci, že mi to moc "advanced" nepřijde. Učitel si napříkald není schopen zapamatovat, že mezera je oddělovač příkazů, jak nám pan Zajíc (čest jeho památce) na FElu celý semestr v předmětu Unix opakoval. Uvidíme, jak se to vyvine, je ještě brzo soudit.

MS-4831 Advanced Database Management
Správa databází pro pokročilé, jak zní název. Jiná věc je, jak tento název skutečně souvisí s obsahem. Sám za sebe hovoří fakt, že učebnicí k tomuto předmětu je Illustrated C# 2008. Původně jsem myslela, že se ve školním knihpectví spletli. A ono ne. Zdá se, že náplní bude v C# naprogramovat cosi, co se připojí do námi vytvořené databáze, za pomocí jazyku LINQ (žádné SQL!) s ní bude komunikovat a výsledky zobrazovat ve webovém rozhraní vytvořeném v ASP.NET. Aneb mé pomalu se rozplývající nadějě na uznání tohoto předmětu za FElácké "Databázové systémy 2".

Učebnice


Moje učebniceI tentokrát jsem děkovala našemu výměnnému programu za to, že máme díky němu učebnice na MSOE zdarma. Celková suma, kterou jsem ve školním knihkupectví tentokrát za pět učebnic (ne)zaplatila, se rovnala téměř 500 dolarům. Docela síla. Mimochodem, to, že máme knížky zadarmo, nás k ničemu nezavazuje. Nemusíme je tedy vracet ani nic takového. Na školním saleslistu jsem proto dvě z mých učebnic z podzimního quarteru za tři čtvrtinu jejich původní ceny prodala. Neznám nikoho, kdo by je potřeboval, jinak bych je samozřejmě kamarádům přenechala zadarmo. Jednu, pro mě bezcennou, učebnici jsem prodala zpět přímo školnímu knihkupectví. Toto se ovšem příliš nevyplatí. Knihkupectví totiž za použité knížky nabízí jen kolem 10%(!) jejich původní ceny, což je samozřejmě naprosto směšné. Studenty MSOE v tomto opravdu lituji. Za knížku, která původně stála 65$ mi chtěli dát 7$, což jsem odmítla a raději si ji nechala.

Ještě chvíli a...


jsou prázdniny! :) Zimní quarter je po třech týdnech přerušen, aby dal prostor vánočnímu volnu, které tu na MSOE budeme mít od 18. prosince do 3. ledna. Prázdnin není zkrátka nikdy dost.

1 komentář:

  1. Ahoj, PSP (Personal Software Process) jsme sice měli jen jako velmi okrajové téma v Software Engineering, ale určitě ti to pomůže při plánování a tvorbě osobních projektů :).

    OdpovědětVymazat