úterý 19. ledna 2010

S'mores a máslový rum

Nadpis zní trochu jako název nějaké podivné pohádky, ale nenechte se mýlit. Článek žádné vyprávění o trpaslících či podobných potvůrkách neobsahuje. Tentokrát to bude něco praktičtějšího - chtěla bych se s vámi podělit o tři recepty, které jsem se naučila během toho, co jsem byla přes Vánoce u své americké kamarádky Amandy. Předem upozorňuji, že se nejedná o nic, co by vyžadovalo kuchařské umění. Jsou to jen takové drobnosti. A možná, že něco z toho budete znát, kdo ví. Já jsem však všechny tři věci měla u Amandy poprvé.

Předem se omlouvám, že tu nejsou žádné fotky. Z Vánoc u Amandy sice nějaké existují ale já jsem je ještě nedostala. Pokud tam budou nějaké relevantní, určitě je sem doplním. Pokud vás přesto zajímá, jak výsledné produkty vypadají, doporučuji vyhledat si obrázky na Googlu.

S'mores


Určitě jste už tu scénu v některém americkém filmu viděli - hlouček dětí sedí u ohně a opéká si na klacku nabodnuté marshmallowy. Nikdy jsem nechápala, jaký má význam opékat něco takového. Když se to dozvěděla Amanda, trvala na tom, že si to musím taky vyzkoušet. Opekání marshmallow je prý typická činnost, když jedou lidi "kempovat". Já jsem na to byla zvědavá, takže od slov nebylo daleko k činu.

Co je tedy na výrobu s'mores potřeba? Balíček marshmallow (pokud možno takoví ti větší, aby se vůbec dali napíchnout), tabulková čokoláda a nějaké obyčejné sušenky (my jsme použili perníkové krekry, u nás bych asi vzala BeBe).

Postup je jednoduchý. Na talířek si předem připravíte jednu sušenku, na kterou položíte čtvereček čokolády. Vezmete marshmallow a napíchnete ho na opékací drát (ten na který normálně po česku napichujete buřta nebo klobásu :) ). Marshmallowa začnete pomalu opékat nad plamínky (my to dělali v krbu a bylo to ideální), dokud jeho povrch kolem dokola nezhnědne. Upozorňuji, že když to přeženete a včas nepřestanete, tak marshmallow začne hořet :). Opečeného marshmallowa pak přesunete na sušenku s čokoládou tak, že si vezmete další sušenku a pomocí ní marshmallowa na tu první přimáčknete (během toho vytáhnete drát). Marshmallow se pěkně rozteče a "sendvič" je hotový :).

Kdo má rád sladké, bude mu určitě chutnat :). Dá se samozřejmě vymyslet spousta variací. Každopádně příště, až si budete něco opékat a budete mít po buřtíku chuť na dezert, můžete si tuhle americkou specialitu vyzkoušet.

Máslový rum


Předchozí recept byla typicky "dětská" záležitost, se dvěma dalšími se však už přesuneme nad hranici 18 let (respektive 21, tady v USA). Dva drinky, které vám tu popíšu, se, jak jsem pochopila, dělají v amerických rodinách právě hlavně na Vánoce. Kromě toho se v zimním období dělá taky Hot Apple Cider, ten je ale myslím docela známý i u nás.

Horký máslový rum (aneb Hot Buttered Rum) připravíte takhle:

Předem si uděláte základ (pozor na množství, tohle je na víc dávek) - smícháte půl kila světle hnědého cukru s 250 g másla, 2 lžičkami skořice, 2 lžičkami nastrouhaného muškátového oříšku, půl lžičkou nového koření a 2 lžičkami vanilkového extraktu (já kdybych extrakt neměla, tak bych asi místo části cukru použila vanilkový). Tenhle základ pak můžete uchovávat v ledničce, jen ho před použitím musíte včas vyndat.

Na samotný drink pak použijete panáka (40 ml) rumu a 2 vrchovaté lžíce vyrobeného základu. To dáte do hrnečku, zbytek dolijete vařící vodou a zamícháte. A je hotovo :).

Ten, který mi udělali u Amandy, byl na mě hodně sladký, ale množství jakékoli ingredience se dá samozřejmě lehce upravit. A mimochodem, pokud se vám nechce dělat ten základ, prostě se na to vykašlete a namixujte si ty suroviny odhadem rovnou v hrnečku ;).

Brandy Alexandra


Brandy Alexandra je o něco malinko luxusnější :). Budete potřebovat panáka brandy (správně by to tedy měly být tři čtvrtě panáka brandy a zbytek doplněný likérem Creme de Cacao... ten ale asi každý nemá), šálek ledu a kopeček vanilkové zmrzliny. To smícháte v mixéru a nalijete do skleničky. Pak už zbývá jen ozdobit skořicí. My pod ní měli ještě šlehačku ;).

I když už jsou Vánoce za námi, když budete mít chuť, nic myslím nebrání si koktejly vyzkoušet. Tedy pokud jste zvědaví. Mně oba moc chutnaly. A kromě toho jsem si ještě rozšířila svůj "opékací" sortiment o s'mores, které jsem u Amandy určitě neměla naposledy.

1 komentář: