čtvrtek 3. září 2009

Formuláře, kam se podíváš

Konečně jsme dorazili na MSOE (o tom později), pokusím se tedy shrnout, co všechno bylo potřeba před odjezdem zařídit. Pokud vás něco podobného na ČVUT čeká, připravte si pevné nervy, protože všeho toho zařizování není zrovna málo...

Formuláře pro MSOE


Nejdřív bylo potřeba vyplnit online příhlášku na webu MSOE a několik dalších dokumentů. Pokud si tyto stránky náhodou čte někdo, koho studium na MSOE také čeká, doporučuji při vyplňování přihlášky nepoužívat diakritiku, měli byste s tím po příjezdu jen problémy (jejichž výsledkem by bylo, že vám jméno stejně přepíší bez háčků a čárek tak, aby to tu prostě každý na klávesnici zvládl napsat).

Asi nejnepříjemnější formulář nesl jméno "Financial Certificate" a šlo v něm předeším o to doložit, že máte nějaké peníze, které pokryjí náklady život během studia na MSOE. Já jsem naštěstí s razítkem od banky neměla problém, navíc exchange studentům stačí doložit o něco méně než místním (což nikde napsáno nebylo, ale opět přes Caleba jsme zjistili, že 40000$ po nás opravdu chtít nebudou :) ).

A další formuláře... pro ČVUT


Na ČVUT je potřeba vyřešit především plán předmětů. Jednoduše jsem se podívala na stránky MSOE, co nabízejí, a snažila jsem se najít ekvivalenty k předmětům na ČVUT. Když se člověk snaží, najít se toho dá docela dost - vybírat se totiž dá ze všeho, výměnní studenti nejsou omezeni požadavky na jednotlivé programy. Studijní plán mi pak podepsala paní Kubátová z Katedry počítačů (neboť můj obor je Výpočetní technika). Moc se to neřešilo, protože stejně nebylo jisté, které předměty budu po příjezdu na MSOE opravdu studovat.

Problémy byly především s tím, že jsem na ČVUT ukončila bakalářské studium a musela jsem se tedy do magisterského studia zapsat dříve, než ostatní. To byla asi nejhorší obíhačka ze všech, ale nakonec se (snad) podařilo vše zařídit.

Letenka



Někdy na začátku května mi z MSOE přišel dopis s informacemi o tom, že jsem byla přijata, a s formulářem I-20, který je potřeba k žádosti o vízum. Od toho okamžiku tedy bylo jisté, že mě na MSOE popravdu vzali, takže jako první věc jsem si začala zařizovat letenku. Ze začátku jsme s Markem, který je tu na MSOE se mnou, měli trochu pochybnosti, kdy můžeme dorazit. Po pár e-mailech Calebu Blackovi (koordinátor z MSOE) se všechno vyjasnilo - tj. že data stěhování na koleje, která jsou uvedená na stránkách MSOE, pro zahraniční studenty neplatí a můžeme tedy dorazit klidně dřív. Nakonec jsme se rozhodli přiletět v sobotu 29. srpna, tedy dva dny před začátkem Orientation Weeku. Letenku je opravdu dobré zařizovat co nejdříve, na ceně se to dost projeví. Zpětně si říkám, že jsem ani nemusela čekat na zvací dopis a zařídit to klidně i před tím, protože bylo opravdu velmi nepravděpodobné, že by s ním byly nějaké problémy. Letěli jsme přímo do Milwaukee (s přestupem v Atlantě). Letět do Chicaga a potom autobusem do Milwaukee bylo jen asi o dva tisíce levnější, takže jsme dali přednost pohodlí - báli jsme se, abychom se večer v Chicagu neztratili :) .

Vízum



Já jsem si vízum zařizovala začátkem července, sjednat pohovor nebyl vůbec problém, volných míst bylo spoustu. Na stránkách americké ambasády byly podrobné pokyny, jak všechny formuláře vyplnit a co si vzít s sebou k pohovoru. Především bylo potřeba nezapomenout zaplatit poplatek SEVIS (200$). Můj pohovor na ambasádě probíhal tak, že mi sejmuli otisky prstů a pak se mě americká úřednice anglicky zeptala, jak se mám, co studuji, jak probíhá výměnný program mezi MSOE a ČVUT a kdo ho financuje. To bylo vše a mohla jsem jít, všechno proběhlo absolutně bez problémů.

A to má být vše?


Ne tak docela... Asi měsíc před odjezdem nás od MSOE překvapil další formulář - a to sice takový, kde se musela vyplnit všechna očkování, včetně dat a všeho možného. No, raději jsem si zašla za doktorkou, která mi udělala přehledný seznam. A nesmím zapomenout ani na pojištění, sehnat ho na celý rok není zrovna levná záležitost, je proto dobré porovnat na internetu nabídky různých pojišťoven, ceny i výše krytí se hodně liší (já nakonec zvolila Generali). Druhá možnost je vrátit se domů na Vánoce, to pak člověk vystačí s levnějším půlročním pojištěním. Já jsem se rozhodla se domů během roku nevracet, alepsoň budu mít možnost podniknout tu o prázdninách nějaký delší "výlet".


Co říct na závěr... Dalo to docela zabrat, všechno oběhat a zařídit, ale výsledek myslím bude stát za to. Skvělá věc na komunikaci s MSOE je, že jsou tu všichni velmi ochotní s čímkoli poradit nebo pomoci. To je dost rozdíl proti ČVUT, kde to na studijním funguje spíš stylem "tohle není náš problém, zjistěte si to jinde". I když výjimky se samozřejmě najdou, abych nekřivdila všem. No, alespoň je co zlepšovat...

Žádné komentáře:

Okomentovat